neprihlásený návštevník | webfilter: vypnutý |

vyhľadaj  

zobraziť všetky fotografie týždňa
Emys orbicularis
autor: Ján Chládok




prehľad druhu Prunella vulgaris




Prunella vulgaris (čiernohlávok obyčajný)
Systém: Plantae - Magnoliophyta - Rosopsida
Rad: Lamiales
Čeľaď: Lamiaceae (hluchavkovité)
Rod: Prunella
Photo ID: 18415 z galérie Rastliny
Autor:

Ján Horňák   
Lokalita: Vysoké Tatry - Štrbské pleso,
Dátum: 29.8.2008


0x


Vaše komentáre a názory k fotografii:
 
12. 09. 2008 - 15:54:09
Nie je to skor Ciernohlavok obycajny ako velkokvety?
12. 09. 2008 - 17:15:20
Bude to P. grandiflora. P. vulgaris má súkvetie tesne nad najvyšším párom listov a listy má vajcovité so slabo vrúbkovaným okrajom.
12. 09. 2008 - 20:55:50
Nerád vám oponujem ale podľa mňa je to P. vulgaris, paklas je podopretý listami ( z tohto uhla vidieť jeden, taký zahnutý ). Pomerná veľkosť koruny i jej tvar mi tiež sedí na P. vulgaris. Ekologické podmienky nezodpovedajú P. grandiflora, tá do takýchto výšok vystupuje len na výhrevných bázických substrátoch. P. vulgaris je v trávnikoch, okolo ciest a inde pod Tatrami bežná.
12. 09. 2008 - 22:40:21
Mne sa zdá že ten zahnutý "list" nie je pravý list ale prvý podporný listeň súkvetia a ten majú oba druhy, aj vulgaris aj grandiflora, dokonca aj laciniata. Najlepším určivacím znakom P. grandiflora je stopkaté súkvetie oddelené od posledného páru listov niekoľkocentimetrovou stonkou. Z tohto pohľadu to naozaj nie je dobre vidieť. Je to na autorovi, aby povedal či tam tá stonka bola alebo nie PS: http://www.foto-net.sk/es_photos_ori...
13. 09. 2008 - 00:28:17
Áno samozrejme ,že podporné listene majú všetky druhy , ten zahnutý je podľa mňa normálny list, i keď trochu netypicky vyvinutý. Podporný listeň je vidieť hneď povyše napravo tesne pod pravým dolným kvetom
13. 09. 2008 - 11:54:38
Podľa mňa ide jednoznačne o prvý zelený listeň. Rovnaké fotografie som dal na http://www.foto-net.sk/?idp=18444&lo...
Potom medzi posledným pravým listom (poškodený, vpravo v rohu) a listeňom je stonka čo nasvedčuje tomu že ide o P. grandiflora.
13. 09. 2008 - 21:00:33
Inak možno by to chcelo lepšiu fotografiu.
13. 09. 2008 - 22:15:23
Prečo nedalo náhľady obrázkov ? *18473 = http://www.foto-net.sk/index...... = http://www.foto-net.sk/index......
13. 09. 2008 - 22:16:51
lebo to *18473 zatial funguje len vo forach. Ale asi sa pustim do prerabky a spojazdnim to aj tu v komentaroch.
13. 09. 2008 - 22:20:26
Mario ako si zadaval tie linky? Tvoje nefunguju. Ja ked si nejaku skopirujem a vlozim do komentaru, je to ok aj napriek tym trom bodkam na konci. Tvoje nejdu. Ako si ich pisal?
13. 09. 2008 - 22:25:32
To je asi tým , že som ešte opravoval preklep a len som si to skopiroval celé pred vymazaním, teraz by to už malo ísť
= http://www.foto-net.sk/?idp=8566&SET...
*18473 =
http://www.foto-net.sk/index.php?idp...
14. 09. 2008 - 11:12:04
Mário, vložil som sem ešte jeden obrázok s porovnaním tejto fotografie a fotografie P. grandiflora.
http://www.foto-net.sk/?idp=18482&lo...
Podľa mňa to čo som na ňom vyznačil sú na oboch fotkách prvé listene. Ja si preto myslím že ide o P. grandiflora ale možno by určeniu pomohlo viac záberov alebo originál fotografie.
14. 09. 2008 - 20:30:49
Prvé listene P. grandiflora sú spravidla srdcovito vajcovité, rovnako dlhé ako široké - nezodpovedá to tvojmu označeniu. Podľa mňa by bolo divné a nelogické aby kvetenstvo "podopierali" dva páry listeňov ako ich vidíme na tejto fotke. I keď obidva podliehajú pod definíciu listeňa, podľa mňa to možno považovať za relatívne. A keď už vychádzam z popisu druhu P. grandiflora. ; citujem ..." horné listy SEDIACE " - tento by ich mal stopkaté .A ako som už hovoril fytocenologicky je výskyt P. grandiflora na Štrbskom plese takmer ako keby tamojšie bradáčiky srdcovitolisté rástli v močiari so zásaditou reakciou niekde v Strážovských vrchoch
P. grandiflora je toto : http://www.nahuby.sk/obrazok_detail....
16. 09. 2008 - 23:39:14
Tak na com sa ste sa teda zhodli? je to vulgaris alebo grandiflora??? :-) podla mna osobne vulgaris ... ale tak no ... ja nie som odbornik
30. 09. 2008 - 21:16:53
No, čakal som ešte na nejakú odpoveď, súhlas príp. nesúhlas.....
áno je to P. vulgaris, správne myslíš :-), prepísal som...
30. 09. 2008 - 22:20:04
Mário, odpovedať by nemalo zmysel, nebudeme sa tu predsa doťahovať donekonečna...
01. 10. 2008 - 21:28:29
pekna debatka ...bohuzial fotene nie celkom zo stastneho uhla, no suhlasim s Mariom, ide o P. vulgaris



© Na fotografiu sa vzťahuje autorský zákon! Použitie, rozmnožovanie
alebo pozmeňovanie fotografie bez predošlého súhlasu autora je trestné!


Copyright © 2004-2021 FotoNet, všetky práva vyhradené.